Tips

Mediteren voor beginners.

Een tijdje geleden raakte ik geïnteresseerd in de wereld van mediteren. Je innerlijke rust vinden en jezelf op een goede manier verliezen in je eigen wereld. Maar wat is mediteren nu eigenlijk precies?

Met mediteren zorg je ervoor dat je geest en lichaam ontspannen raken. Je geeft je over aan de verlaging van de frequentie van je hersengolven en je haalt de spierspanning uit je lichaam. Dit geeft een heerlijke innerlijke rust en een gevoel van nieuwe kracht en energie. Na een meditatie sessie krijg je het gevoel dat je alles weer aan kunt. 

Er zijn verschillende soorten meditatie varianten:

Mindfulness
Dit wordt ook wel Vipassana genoemd. Deze vorm is gebaseerd op een oude Boeddhistische traditie. Sinds enkele jaren is deze zeer toegankelijke vorm van meditatie in opkomst. Je leest erover in lifestyle magazines. En celebs zijn hier ook een fan van. Bij mindfulness accepteer je je gedachtestroom en het hier en nu. Tijdens deze meditatie probeer je om je gedachte vrij hun beloop te laten gaan, waarna je ze daarna van elkaar probeert te scheiden om ze te kunnen verwerken. Bij deze methode is het belangrijk dat je bewust bent van je ademhaling, maar deze niet probeert aan te passen.

Zazen
Dit is de Japanse meditatievorm waarbij er gemediteerd wordt terwijl je moet zitten. Deze minimalistische meditatie kan zonder voorbereiding en scholing beoefent worden en wordt vaak voor langere tijd zonder onderbreking uitgeoefend. Het enige wat telt is het rechtop zitten met de ogen dicht en het focussen op een bepaalde gedachte op Boeddhistische tekst of (andere) gedachtegang. De Zazen meditatie richt zich niet op het volgen en/of aanpassen van de ademhaling. Doordat er geen duidelijke richtlijnen zijn voor deze meditatievorm is deze erg lastig om in een vroeg stadium momenten te ervaren waarbij het even lijkt of je jouw lichaam ontstijgt.

Transcendentale Meditatie
vaak afgekort als TM, is een versimpelde vorm van Vendanta, de traditionele, meditatieve vorm van het Hindoeïsme. Bij TM zit je recht in lotuspositie en maak je gebruik van een mantra tijdens de beoefening. Dat is een heilig woord dat je blijft herhalen. Het idee hierachter is dat je de dagelijks gang van zaken tijdelijk kunt ontstijgen en geheel in het moment gezogen kan worden. In de meer geavanceerde stadia van TM beoefening wordt er ook focus gelegd op ademhalingstechnieken en het tijdelijk verlaten van je lichaam. Vaak kost het jaren trainen voordat je het gevoel kunt ervaren dat je niet je lichaam ervaart tijdens een sessie.

Kundalini
Dit is een andere meditatievorm die gebaseerd is op Vedanta. Kundalini is de naam voor de opstijgende stroom energie die in elk mens bestaat. Het doel van deze meditiatievorm is om bewust te worden van de positieve, opwaartse stroom van levensenergie en deze op den duur toe te passen om het lichaam te ontstijgen. De beoefenaar van deze vorm concentreert zich actief op de energie door zijn lichaam stroomt en tracht steeds bewuster te worden van de ademhaling. Kundalini kan wanneer het te frequent en intensief wordt beoefend haar gevaren met zich meenemen, de controle tussen lichaam en geest kan onderbroken worden hetgeen verschillende symptomen tot gevolg heeft, dit wordt ook wel het Kundalini Syndroom genoemd.

Qi
Dit is een vorm van Taoïstische meditatie waarbij ademhaling een belangrijke rol speelt. Je ademhaling draagt hierin bij aan de circulatie van energie door het lichaam en helpt bij het bereiken van een ovaal patroon genaamd de microkosmische orbit. Qi of chi is de benaming voor de circulatie van energie. Er zijn drie focuspunten bij Qi meditatie die zich specifiek richten op bepaalde gebieden op je lichaam. Dit zijn de volgende plekken: een centimeter boven je navel, het midden van je borstkast en het midden van je voorhoofd.

Guided visualization
Guided visualization is een populaire vorm van meditatie die zich concentreert op een beeld, waarbij het niet uitmaakt of deze fictief of echt is. Vaak beoefent men deze meditatie in combinatie met het luisteren naar kalmerende muziek. Soms wordt er ook op de ademhaling gelet, maar dit is niet een vast onderdeel van deze vorm van mediteren. Doordat er veel aandacht wordt gevestigd op de voorstelling van een plaatje of visuele setting wordt deze meditatie gezien als van buitenaf gestuurd in plaats van door je onderbewustzijn. Dit sluit goed aan bij de ervaring en wensen van mensen die nog niet erg veel ervaring hebben met mediteren.

Trance-gerichte meditatie 
Dit is een vorm van meditatie heeft als doel om de beoefenaar in een trance te krijgen. De kenmerken van zo’n trance zijn beperkte bewustzijn van omgeving en geest, waarbij rationeel denken en herinneringen grotendeels onmogelijk zijn. Gebruikers van deze methode maken nogal eens gebruik van drugs of snel uitademen om versneld in een trance te raken. Alhoewel sommigen dit als spiritueel ervaren is er weinig spiritueel aan deze vorm van meditatie/trance.

Hartritme meditatie
Hartritme meditatie richt zich zoals de naam al suggereert op het ritme van de hartslag en de ademhaling. Het hart wordt hierin gezien als het centrum van het energetische systeem. Je probeert je bewustzijn te koppelen aan deze belangrijke energiesystemen om tot innerlijke rust te komen en meer controle te krijgen over de manifestatie van stress en lichaamsfuncties. Ervaren beoefenaars van deze meditatievorm ervaren meer compassie, gevoeligheid en minder diepe dalen in het leven.

Vandaag behandel ik met jullie de basis. Leren mediteren vergt veel oefening om het gewenste resultaat te behalen en daarom wil ik graag met jullie een aantal tips delen om te starten met mediteren.

Waarom wil je mediteren?
Het is belangrijk om eerst bij jezelf na te gaan wat de reden is dat je wilt leren mediteren. Is het omdat je een druk leven hebt en graag tot rust wilt komen? Heb je stress of spanningen? Deze kennis kan je helpen om jezelf geheel te kunnen geven.

Verzamel informatie.
Ga op internet op zoek naar artikels of websites die je informatie geven over de verschillende vormen van meditatie. Op deze manier kun je jezelf goed inlezen. Ook kun je boeken lezen die het onderwerp meditatie behandelen. Door jezelf in te lezen kun je erachter kopen welke vorm jou het meeste aanspreekt.

Probeer daadwerkelijk te mediteren.
Met alleen informatie lezen kom je niet heel erg ver. Je leert pas echt als je het ook daadwerkelijk probeert. De informatie die je hebt gelezen kun je hier eventueel voor gebruiken. Na verloop van tijd kun je een structuur en houding vinden die het beste bij jou past. Draag tijdens het mediteren lekker zittende kleding die niet knelt.

YEc7WB6ASDydBTw6GDlF_antalya-beach-lulu
Heb een vaste meditatieplek.
Zoek een plekje bijvoorbeeld in huis waar je in alle rust kunt mediteren. Het is prettig om een vaste rustige plek hiervoor te hebben zodat je altijd een plekje hebt om jezelf terug te trekken. Zorg ervoor dat je in deze ruimte genoeg frisse lucht krijgt en zet je telefoon uit zodat je niet kunt worden afgeleid.

Maak afspraken met jezelf op welke dagen je gaat mediteren.
Het is handig om met jezelf af te spreken op welke dagen je gaat mediteren. Zeker omdat we nu starten met meditatie. op een gegeven moment krijg je het wat beter onder de knie en creëer je een soort routine en gaat het uiteindelijk vanzelf. Probeer een terugkerend moment in die dagen te vinden. Wissel een beetje af met de duur van je meditatie om er zo achter te komen hoeveel tijd voor jou het meest effectief is en hoeveel tijd je nodig hebt voor een meditatiesessie.

photo-1444312645910-ffa973656eba

 

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van dit onderwerp. Hebben jullie het wel eens geprobeerd? Laat het me weten in een berichtje hieronder.

'

 

 

 

Dit vind je misschien ook leuk

0 reacties

Laat een reactie achter

error: Dit is eigendom van jamieelyne.nl